» » خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)

 
  
10 بهمن 1393 
  
  
842 
  
هدف این بخش از آموزش گرفتن کاراکتر و در قسمت دوم گرفتن یک عدد چند رقمی از طریق Serial Monitor است که با استفاده از 2 مثال ساده بیان می شوند:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


ابتدا به سراغ قسمت اول آموزش یعنی گرفتن کاراکتر از طریق Serial Monitor می رویم ، دراین برنامه طبق شکل زیر ابتدا کد مربوط به شروع Serial Monitor را می نویسیم :

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


سپس در قسمت Loop ابتدا برای باگ گیری برنامه (دریافت کاراکتر فقط زمانی که کاراکتری وارد می شود) از یک حلقه شرطی با شرط Serial.available استفاده میکنیم :

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


در سطر بعدی یک متغیر کاراکتریک به نام inChar معرفی می کنیم و آن را برابر مقدار کاراکتری Serial.read (مقدار گرفته شده از کیبورد) قرار می دهیم:
نکته : عبارت "(Char)" همان دستور (Casting) است که باعث گرفتن مقادیر به صورت کاراکتریک می شود.

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


و در سطر های بعدی مقدار دریافتی را به همان صورت تایپ می کنیم.

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


حال برنامه را روی برد خود آپلود کرده و در حالی که برد به کامپیوتر وصل است از طریق منوی Tools به فسمت Serial Monitor رفته و از پایین فرکانس را روی 9600 قرار داده و برنامه خود را آزمایش کنید.

در برنامه دوم هدف گرفتن یک عدد چند رقمی است چون ما در Serial Monitor فقط می توانیم به صورت تک رقمی یا تک کاراکتری اعداد و کاراکتر ها را بخوانیم پس باید برنامه را طوری بنویسیم که عدد وارد شده را به صورت تک تکی خوانده و ذخیره کند و در انتها آن مقدار را که به صورت یک رشته ای از کاراکتر ها ذخیره شده است به یک مقدار عددی تبدیل کند و چاپ کند.
نکته : وقتی یک عدد را به صورت رشته ای ذخیره می کنیم عدد مقدار عددی خود را از دست داده و به یک رشته از کاراکتر ها تبدیل می شود ، که می توان با استفاده از تابع string.toint آن رشته را به عدد تبدیل کنیم .

ابتدا در سطر اول این برنامه یک رشته به نام readString معرفی میکنیم تا عدد در آن ذخیره شود:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


سپس در قسمت Setup کد مربوط به شروع Serial Monitor را تایپ می کنیم:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


در قسمت Loop برای باگ گیری یک حلقه ی While می نویسیم:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


و در داخل آن یک کاراکتر به نام c معرفی کرده و مقدار خوانده شده را برابر آن قرار می دهیم و سپس آن کاراکتر را در رشته readString قرار داده و این کار را تا زمانی انجام می دهیم که عدد مورد نظر تمام شود، این کار با مکث 2 میلی ثانیه ای انجام می پذیرد:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


بعد از این کار برای چاپ کردن این مقدار گرفته شده ابتدا چک می کنیم که آیا عدد گرفته شده وجود دارد یا نه ؟ (باگ گیری) :

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


سپس مقدار کاراکتری آن را توسط دو سطر بعدی چاپ کرده:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


و سپس توسط تابع readString.toint مقدار عددی آن رشته را به خود بر میگردانیم و آن را در متغیر جدید n ذخیره می کنیم:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


و توسط دو سطر بعدی مقدار عددی آن رشته را چاپ می کنیم و در انتها آن رشته را برابر تهی قرار می دهیم تا برای گرفتن عدد بعدی آماده شود:

خواندن مقادیر از سریال مونیتور (بخش 7 آموزش آردینو)


پایان این بخش از آموزش.

   
نظرات این مطلب(4)

masoud_robo 6 تیر 1394 02:58
دانش تون عالیه اما انتقال خوب نمیدین
و منه بی سواد چیزی نمیفهمم

مهدی 14 تیر 1394 15:48
سلام
مطالبتون خوبه ولی دو تا مشکل
1) عکس بودن کد ها...
2) و عکس بودن کد ها ^_^

دمت گرم...خسته نباشی

yaser_e_ 15 اسفند 1394 19:59
حرف نداری...

یاسر
hossey73 12 مهر 1395 18:23
دمت گرم کلی دعاتون کردم. عالیه سایتتون فقط واسه ارتباط دسته پلی استیشن (ازون بی سیماش که یه درگاه یو اس بی داره و یه درگاه واسه خود پلی استیشن داره) با آردوینو هم آموزششو بزارین ممنون میشم.

حسین شبان

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.